Становлення нової особистості відбувається у закладах загальної
середньої освіти. Саме
там діти отримують свої перші грунтовні знання, враження, у тому числі і
естетичні.
Значне місце в духовному становленні підростаючого покоління належить і предмету музичне мистецтво, але
кількість навчальних годин на його
викладання досить мало. Це
дуже дивує, особливо з огляду на те, що все більша кількість досліджень
доводить, що музика активізує багато з тих ділянок мозку, які задіяні у
сприйнятті мови, запам'ятовуванні та зберіганні інформації, а також
використанні інших важливих навичок мислення, необхідних для досягнення успіху
в навчанні. Як виявилось, музика також приносить користь дітям у
соціальному й емоційному плані.
Сім сфер життя дитини, на які, відповідно до результатів досліджень,
позитивно впливає музика.
1. Значеннєве сприйняття мови (мовлення)
Кілька недавніх
досліджень дозволяють припустити, що мозок сприймає й обробляє музику й мову
однаково, і що навчання музики може принести користь у розвитку мовних навичок.
Зокрема, одне з досліджень виявило значний ступінь збігу в обробці мозком
музики й мови, інше дослідження, проведене вченими Стенфордського університету,
показало, що опанування музичного інструмента покращує
ефективність обробки людським мозком розмовної мови. Отримані результати
свідчать про те, що учням, які відчувають труднощі з мовою й навчанням читання,
заняття музикою особливо корисні.
2. Пам'ять
Користь від музичної
освіти, звичайно, отримує й пам'ять. Одне з досліджень, проведених у
Гонконгському університеті, виявило, що діти, які отримують музичну освіту,
демонструють кращу вербальну пам'ять у порівнянні з однолітками, які музикою не
займаються. Після одного року спостережень за дітьми, які брали участь у
дослідженні, з'ясувалося, що ті, хто почав або продовжив навчання музики,
продемонстрували значне покращення вербальної пам'яті. Інакше кажучи,
запам'ятовування музичних творів пов'язано також з поліпшенням пам'яті
немузичної. Ця взаємозалежність може бути викликана тим, як музика
«спантеличує» дитячий розум. Дослідники пояснюють, що заняття музикою тренує мозок
правильно розподіляти увагу й пам'ять у
процесі виконання складних завдань.
3. Математика
Якщо ви коли-небудь
пробували прочитати й зіграти навіть простий уривок музичного твору або просто
бити в барабан у такт, то знаєте, що музика вимагає від виконавця математичних операцій (наприклад,
ділення), до того ж, реагувати й діяти потрібно відразу, миттєво. Але це
не все. Дослідження також виявили зв'язок між
музичною освітою й успіхом на уроках математики в школі. Наприклад, одне з
досліджень, проведених ученими Королівської консерваторії в Канаді, вивчало
вплив художньої освіти на учнів початкової школи. У результаті виявили, що
учні, які вивчають мистецтво, отримували набагато вищі оцінки на тестах з
математики, пов'язаних з обчисленнями й розрахунками, ніж учні з контрольної
групи.
Учені-неврологи
вважають, що заняття музикою сприяють умінню дітей «оцінювати самих себе»
замість того, щоб розраховувати на зовнішні винагороди. У той час як більша частина нашого навчання зосереджена на оцінках і
нагородах, музика може сприяти внутрішній мотивації.
Точність і увага, які потрібні для гри на музичному інструменті, – негайна
реакція, яка змушує музиканта коригувати власне виконання, – сприяють
постійному спостереженню й контролю над собою. Це допомагає критично ставитись
до своєї роботи й не задовольнятися чимось меншим, ніж запланований результат.
5. Навички спілкування
Дослідники вказують на те, що
користь від занять музикою виходить за межі академічних результатів. Участь у
шкільному або іншому музичному колективі сприяє появі загальних спогадів,
отриманих на музичних заходах. Це досвід встановлення соціальних зв'язків
і ефективної комунікації. Такі зв'язки допомагають дитині
розвивати навички спільної роботи. Учителі також відзначають вплив музики на
соціальне благополуччя учнів. Відзначено, що діти, які беруть участь у музичних
колективах, часто краще виховані, володіють більшою впевненістю в собі,
добре вчаться.
6. Академічний успіх
З огляду на всю ту користь, яку
музика приносить розвитку мовних і математичних навичок, пам'яті й
самосвідомості дітей, не дивно, що існує велика взаємозалежність між музикою й
загальною академічною успішністю. Дослідження
показали, що учні, які займаються музикою, домагаються більш високих
результатів у математиці й мовах, ніж учні, узагалі не пов'язані з музикою, а
старшокласники з музичною підготовкою успішніше складають випускні іспити в
порівнянні з їх немузичними однолітками. Одне з досліджень виявило, що
музиканти мають найвищий показник вступу в медичні ВНЗ.
7. Довгостроковий успіх
Учні з музичною освітою, як правило, досягають
більшого успіху в довгостроковій перспективі за такими показниками, як рівень
освіти й прибутки. Одне з опитувань показало, що майже дев'ять з десяти осіб з
післядипломною освітою займалися музикою в шкільному віці, і 83% людей з доходами вище середнього рівня мають музичну освіту.
Дослідження також виявили, що старшокласники, які беруть участь у музичному
ансамблі або оркестрі, значно рідше вживають наркотики й алкоголь не тільки в
період навчання у школі, а й упродовж усього життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар